Konserwacja, renowacja, restauracja sztuki – rysunek, sztuka na papierze

Są obrazy – ba, jest ich tłum niezmierzony – którym nie dane jest trwać nieporuszenie w jednych, sprzyjających warunkach. – A. Ryszkiewicz, Zbieracze i obrazy

Jednym z największych utrapień kolekcjonera sztuki na papierze jest naturalne starzenie się papieru oraz czynniki atmosferyczne i mechaniczne wpływające na uszkodzenia pracy. Główne naturalne zagrożenia to rzecz jasna światło słoneczne (przyczyniające się do żółknięcia papieru i płowienia rysunku – wystarczy spojrzeć na zdjęcie poniżej by spostrzec różnice w odcieniu passe-partout – część z lewej nieco bardziej żółta była wystawione na bezpośrednie działanie promieni słonecznych, a część z prawej częściowo przesłonięta prze inną pracę, stąd jaśniejszy mniej pożółkły kolor) oraz wilgoć. Jednak przestrzegając kilku prostych zasad można im łatwo przeciwdziałać. Warunki oprawiania i ekspozycji prac to jednak temat na zupełnie inny wpis.

Czasem jednak zdarza się, że mamy ochotę na wyjątkową pracę, jednak stan pracy pozostawia wiele do życzenia – częste problemy to pofałdowanie kartki w wyniku wilgoci, ogólne zabrudzenie prac (kurz), ubytki natury mechanicznej (cierpią zwłaszcza rogi prac), czy w końcu zdarzające się tzw. wypadki przy pracy – jak wylanie kawy z mlekiem na rysunek, co dotknęło jedną z nabytych przez nas prac.

Na ratunek wówczas przychodzi konserwator papieru. Osób z dużych doświadczeniem w naszym kraju nie ma zbyt wielu, a – jak widać na poniższych zdjęciach – potrafią zdziałać cuda z naszymi pracami.

Dla celów związanych z uruchomieniem usługi w zakresie konserwacja i restauracja sztuki na papierze, którą teraz pragniemy zaproponować klientom galerii artkomiks.pl, wytypowaliśmy jedną z gorzej zachowanych prac, która została nabyta do prywatnej kolekcji. Praca ta to oryginalny rysunek do „Swamp Thing vol 2 #102″ strona 11, autorstwa Mike’a Hoffmana (rysunek ołówkiem) i Petera Grossa (tusz) wraz z odręcznym liternictwem Johna Costanza (poniżej skan strony z komiksu oraz okładka tomu, z którego pochodzi).

Swamp Thing vol 2 102.

Prace konserwatorskie i restauracyjne

Główną częścią zabiegu konserwatorskiego miało być wywabienie widocznej plamy o nieznanym pochodzeniu. W wyniku oględzin rysunku zaproponowano również pozbycie się widocznego brudu poprzez oczyszczenie mechaniczne powierzchni obiektu z kurzu i brudu, wywabienie innych widocznych plam, jak na przykład plam po rdzy (widać poprzedni właściciel nie przywiązywał zbytniej uwagi do tego, z czym stykał się przechowywany u niego rysunek) oraz wyprasowanie rysunku w celu pozbycia się widocznych pofałdowań papieru. Ważne – podczas prac założono, że rysunek nie będzie wybielany, tylko i wyłącznie przywrócony do swojej formy.

Zatem ostatecznie prace, które wykonano to:

  • oczyszczenie mechaniczne powierzchni obiektu z kurzu i brudu;
  • w celu wywabienia plamy wykonano w pierwszej kolejności testy wytrzymałościowe na substancje organiczne i chemiczne, w wyniku czego otrzymani pozytywny rezultat i odporność warstwy graficznej na wszystkie przetestowane substancje (m.in. H20, C4H8O2, HSCH2CO2NH4 i inne);
  • po testach przystąpiono do punktowego usunięcie zaplamień podłoża za pomocą odpowiednich substancji – prace wykonano na stole niskociśnieniowym przy pomocy bibuł filtracyjnych;
  • przyszedł czas na pofałdowania – w tym celu wyprasowano rysunek w bezkwasowych tekturach w prasie introligatorskiej i… Voila!

A w związku z tym, że podczas prac wykonywana była dokumentacja fotograficzna, oto efekty prac:

Konserwacja i restauracja sztuki - rysunek.

Konserwacja i restauracja sztuki - rysunek.

Konserwacja i restauracja sztuki - rysunek.

A to przykłady prac konserwatorskich oferowanych na rynku amerykańskim. Tam kolekcjonerzy sztuki komiksu już od dawna korzystają z tego rodzaju oferty.

Warto zadbać o swoje zbiory, bo później po latach to eksponaty z Twojego zbioru zadbają o Ciebie! Chcesz skorzystać z profesjonalnej usługi konserwacji – renowacji – restauracji rysunków i prac na papierze z Twojej kolekcji? Napisz do nas.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s