Kolekcja sztuki komiksu „Polski las”

Na kanwie wpisu pt. „Kolekcja sztuki komiksu True Paranormal Detective„, gdzie prezentowaliśmy pomysł na kolekcję prac komiksowych związanych z detektywami spraw nadnaturalnych, idziemy za ciosem i prezentujemy kolejny pomysł. Tym razem „Polski las„.

Bogactwo prac rodzimych autorów ilustrujące las, jest nad wyraz bogata. Chciałoby się powiedzieć: „im dalej w las, tym więcej drzew„. Bogactwo to daje nam szansę na zbudowanie naprawdę interesującej i, co równie ważne, różnorodnej kolekcji. Zobaczmy wybrane przykłady (kolejność alfabetyczna).

Las Anny Andruchowicz

Debiut Anny AndruchowiczW obcej skórze” to ukłon w stronę lasu w czystej postaci. Opowieść o obcym w świecie wilków nie mogłaby się rozgrywać w innej scenerii, niż sceneria lasu. A to została przedstawiona w iście poetyckim wydaniu.

Poniżej przykładowe prace autorki (rysunki ołówkiem). Więcej w naszej galerii.

Anna Andruchowicz, rysunki ołówkiem do komiksu "W obcej skórze".

Las Katarzyny Babis

Komiksy, które Katarzyna Babis ma na swoim koncie, to z pewnością nie hołdy wobec lasu – jak to miało miejsce w przypadku prac Andruchowicz, czy w dalszej części tego wpisu, w przypadku prac Karola KRL-a Kalinowskiego czy Marii Rostockiej. Ale kilka jej prac zasługuje na uwagę. Przykładowo: praca ołówkiem do komiksu z serii „Dom Żałoby (skan nie oddaje faktycznego uroku tej pracy!) oraz jej praca w kolorze (akryl na papierze) do „Little Red and The Shadow„, nasuwająca na myśl bajkę o czerwonym kapturku.

Katarzyna Babis - rysunki.

Las Tadeusza Baranowskiego

Z pewnością prace Tadeusza Baranowskiego charakteryzuje jedna z najbardziej oryginalnych (o ile nie najoryginalniejsza) stylistyka przedstawiania roślinności. To bardzo charakterystyczny styl, nie do pomylenia z żadnym innym. I taka jest też roślinność Baranowskiego – na granicy snu, lekko surrealistyczna i cartoonowa zarazem. Z pewnością niezapomniana. Do pooglądania zarówno „W pustyni i paszczy” (chociażby poniższa plansza z papugą), jak i „W co w kaloryferze piszczy” (historyjka z przemalowywaniem drzew w paski i kropki) czy w „Antresolka profesorka Nerwosolka” (chociażby komplet prac wystawiany w ramach aukcji w Sopockim Domu Aukcyjnym).

Rysunek tuszem oraz blaudruk i diapozytyw Tadeusza Baranowskiego.

Las Janusza Christy

Las w komiksach z przygodami Kajko i Kokosza, jest niemal tak samo nierozerwalnym elementem jak dwójka głównych bohaterów. Ale prawdziwym hołdem dla lasu w twórczości Janusza Christy jest komiks „W krainie Borostworów” – w pamiętnych historyjkach „Sen stracha”, „Figlarz Bugi” czy „Pani przyroda”. Te bogactwa świata leśnego w twórczości Christy dotyczy także teł do komputerowej gry przygodowej pod tym samym tytułem co komiks. (Ciekawe informacje o tym komiksie czytelnik znajdzie oczywiście na blogu na-plasterki.blogspot.com.)

Janusz Christa, W krainie Borostworów.

Las Krzysztofa Gawronkiewicza

Krzysztof Gawronkiewicz w swoim „Achtung Zelig!” przedstawił niejednorodną wizję lasu – miejscami zniszczony, przeorany destrukcją (w początkowych kadrach komiksu), głęboki i dziewiczy, nietknięty ludzką ręką (w środkowej części komiksu) z czasem nabierający na życiu, a nawet słoneczny (w scenach końcowych). To nie jest komiks o lesie, ale las żyje wraz z fabułą komiksu. Świetny zabieg i wyjątkowo piękne prace!

Krzysztof Gawronkiewicz - rysunki do "Achtung Zelig!".

Las Karola KRL-a Kalinowskiego

Karol KRL Kalinowski w ramach komiksu „Łauma” stworzył absolutnie wyjątkowy wizerunek lasu. Opowieść o małej Dorotce i leśnych duszkach, ma wiele atrakcyjnych pojedynczych kadrów bądź pełnych plansz przedstawiających las. Wiele też fan-artów stworzonych przez autora Łaumy, projektów plakatów etc. także zawiera jego rozpoznawalne leśne akcenty i pełne motywy. Polecam!

Kadr z komiksu "Łauma" - Karol KRL Kalinowski.

Las Macieja Mazura

Twórczość Macieja Mazura obfituje w motywy leśne, zarówno za sprawą jego prac komiksowych, jak i ilustracji do książek. Ciekawe, że tak samo jak bogata to twórczość, tak samo różnorodna – są tu zarówno prace bardzo realistyczne, jak i rysowane w duchu cartoon; klasyczne prace ołówkiem i tuszem, jak i pełne koloru akwarele.

Maciej Mazur- akwarele.

Las Marii Rostockiej

Niedźwiedź, kot i królik” to prawdziwa euforia kolorów i odmian lasu. Mamy tu las iglasty i las liściasty; las ogrzewany pierwszymi promieniami słońca, las w świetle godzin popołudniowych, las w porach zmierzchania i las już po zmroku, w tym las w świetle palącego się nocą ogniska. Las bujny, zielony i las z ogołoconymi z gałęzi, wznoszącymi się ku górze łysymi pniami. Dla każdego chcącego skompletować kolekcję „Polski las„, prace Marii Rostockiej to absolutny must have!

Las Michała Rzecznika

Mało jest leśnych tropów Michała Rzecznika z grupy Maszin, ale te co są, mogłyby być świetnym wyróżnikiem kolekcji „Polski las”. Obydwie prace to krótkie formy z jego komiksu „S/N”, dziejące się w scenerii leśnej. Pierwszy to żart o korze i drugi, to historyjka o jeżu i żukach z gatunku jelonek rogacz. Zobaczmy.

Michał Rzecznik, historyjki do komiksu S/N.

Las Tomasza Samojlika

Cartoonowy styl Tomasza Samojlika, znany chociażby z serii „Rójówka przeznaczenia” czy przygodach bartnika Ignata, bądź żubra Żorża, może stanowić świetny akcent kolekcji. Osobiście uwielbiam kolekcje, które stylistycznie nie są płaskie, które wykorzystują fakt różnych interpretacji i podejść do tematu. Tu mamy to, co najlepsze – sympatyczny i pozytywny las dzieciństwa.

Poniżej prace (od lewej) z: „Ryjówka przeznaczenia 1„, „Bartnik Ignat i skarb puszczy” oraz „Ostatni żubr – Żubr Żorż„.

Tomasz Samojlik - plansze do komiksów.

Las Sebastiana Skrobola

Czy pamiętasz bajki, które dawno, dawno temu opowiadali Ci dziadkowie? Jeśli tylko zamkniesz oczy, może poczujesz zapach lasu z tamtych bajek. Las, w który zapuszczał się Czerwony Kapturek w poszukiwaniu przygód, gdzie na każdym kroku czyhały wilkołaki, wiedźmy i rozbójnicy. Otwórz oczy i zacznij czytać Quiet Little Melody, a usłyszysz cichutką melodię wiatrem niesioną pośród drzew…” – to fragment opisu do komiksu „Quiet Little Melody – A simple fairytale„. Prawda, że wymowny? Same prace zresztą też.

Sebastian Skrobol, Quiet Little Melody - A simple fairytale.

Las Benedykta Szneidera

To las osadzony stylistycznie gdzieś między lasem Krzysztofa Gawronkiewicza, a lasem Adama Święckiego. Lekka kreska, a jednocześnie mroczny, średniowieczny klimat. Złowrogi, ale z wyważonych oddechem. W jego komiksie „Diefenbach. Zanim wzejdzie świt” nie ma go może zbyt wiele, ale tam gdzie jest, jest urzekający!

Benedykt Szneider - podwójny splash do "Diefenbach".

Las Adama Święckiego

Adam Święcki to synonim mrocznego stylu, osadzonego w mitologii słowiańskiej. W jego twórczości – w tym całym cyklu komiksowym „Przebudzone legendy” – napotykamy na sporo prac z motywami lasu. Osadzone w głębokiej czerni prace są bardzo charakterystyczne, trudne do pomylenia z pracami innych twórców. Co jest absolutną zaletą.

Adam Święcki - ilustracje do "Przebudzenie legendy".

I jeszcze kilka…

Oczywiście niniejsze opracowanie nie wyczerpuje leśnych motywów w twórczości polskich autorów komiksowych i nier ości sobie pretensji do bycia pełnym opracowaniem. Zamierzeniem autora było wykazanie interesującego tematu do utworzenia własnej tematycznej kolekcji i wskazanie przykładów prac, które mogłyby by się w niej znaleźć. Czasem w twórczości innych rysowników komiksowych odnaleźć można także interesujące przykłady podejścia do tematyki przedstawiania lasu, drzew, przyrody, jak chociażby w pracy Piotra Nowackiego do „It’s Not About That” (drzewo z lewej – miód-malina), czy Joanny Karpowicz, której wybitna większość prac jest osadzona jednak w tematyce miejskiej i wyjątkowo rzadko trafiają się prace przedstawiające las (spójrzcie tylko na górny kadr z trzeciej planszy do krótkiej formy „Potem).

Składamy kolekcję

  • 500 zł – do takiej kwoty wydamy aktualnie na pracę Anny Andruchowicz (kup)
  • 400 zł – widoczna na zdjęciu u góry z lewej praca Katarzyny Babis (kup)
  • 7 500 zł – komplet prac Tadeusza Baranowskiego
  • 4 130 zł – tyle trzeba było wydać na komplet prac Janusza Christy do „W krainie Borostworów” wystawionych na aukcji w lutym w Sopockim Domu Aukcyjnym – z perspektywy kolekcji nie było to jednak atrakcyjne prace. W cenę wliczono opłatę aukcyjną
  • 350-1200 zł – w zależności od pracy i techniki wykonania, taka jest aktualna rozpiętość za prace Macieja Mazura (kup)
  • 300 zł – średnia cena za kadr z komiksu Marii Rostockiej „Niedźwiedź, kot i królik” (kup)
  • 150 zł – cena pojedynczej historyjki Michała Rzecznika (kup dzięcioła i kup jeża)
  • 250 zł – aktualna cena za pracę przedstawioną powyżej (pierwsza z lewej) Adama Święckiego (kup)

Jak widać po powyższych, przykładowych cenach, początek swojej kolekcji „Polski las” można rozpocząć z kwotą nawet mniej niż 2 000 zł! W kwocie 10 tysięcy złotych, zapewne udałoby się skompletować ok. 10 prac, wliczając w to pracę z klasyki polskiego komiksu (np. Janusza Christy).

Powodzenia! A jeśli masz jakieś pytania, chciałbyś byśmy dla Ciebie poprowadzili kolekcję, daj nam znać – może być w komentarzu :)

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s