Kolekcja sztuki komiksu „Hands: tribute to Henry Buhl”

Ostatnio postawiłem sobie pytanie, czy w ramach kolekcji oryginalnych plansz komiksowych można by stworzyć kolekcję podobną do któreś z bardziej znanych kolekcji kolekcjonerów sztuki klasycznej. Podstawową wytyczną przy tym był temat – zwyczajny tak, by pokazać, że komiks to nie tylko superbohaterowie w trykotach, że komiks może być wdzięcznym medium dla takiego tematu jak… ręce/dłonie.

Zdaję sobie sprawę, że temat „Hands” brzmi trochę jak nazwa dla zespołu w stylu Drzwi (The Doors). Jednak zarówno historia zespołu z Jimem Morrisonem, jak i kolekcji Henry’ego Buhla pokazują, że można.

O samej kolekcji pierwszy raz przeczytałem na blogu ArtBaazar. Potem zapoznałem się z dostępnymi w sieci materiałami. Najlepiej istotę kolekcji streszcza Krzysztof Masiewicz pisząc: „Kolekcja Buhla to przekrój historii fotografii od końca 19 wieku do czasów nam współczesnych. To co ją wyróżnia spośród wielu podobnych kolekcji to motyw przewodni kolekcji i swoistego rodzaju obsesja właściciela na temat dłoni. Znakomita większość prac jakie posiada to zdjęcia ludzkich dłoni.

Wybrane prace z kolekcji można zobaczyć m.in. na filmie domu aukcyjnego Sotheby’s, przygotowanego z myślą o aukcji z 2012 roku, gdy część prac trafiła na rynek.

Powracając do komiksu. Nawet gdy spojrzeć na panteon superbohaterów, łatwo znaleźć przykłady postaci łatwo rozpoznawalnych po dłoniach. Chociażby:

  • zielone, zawsze dużych rozmiarów, zaciśnięte w pięść dłonie Hulka
  • wyposażone w ostrza szpony Wolverine’a, wykonane z adamantium
  • aktywujące pajęczą sieć dłonie Spider-mana
  • wystrzeliwujące z rękawic ultranowoczesnego kombinezonu dłonie Iron Mana
  • uwięziona w piekielnej rękawicy ręka Hellboya
  • pazury Freddy’ego Kruegera z adaptacji komiksowej filmu „Koszmar z ulicy Wiązów” (komiks wydawał Wildstorm)
  • itd. itp.

Hands Superheros.

Te dłonie-symbole są tak charakterystyczne, że doczekały się nie tylko gadżetów na swój temat (powyżej przykład lamp ściennych), ale też często nagradzanych okładek – jak te zaprezentowane poniżej (od lewej: Alan Davis, okładka do „Avengers Vol 3 #40„, Marvel 2001 – wybrana przez serwis totallytop10.com za jedną z 10 najlepszych okładek komiksowych; John Cassaday, „Astonishing X-Men #5„, Marvel 2004; Jock, „Wolverine MAX #1„, Marvel 2012).

Okładki komiksów.

Wyjdźmy jednak poza klasyczne przykłady i przyglądnijmy się pracom, które nie są definiowane przez główne postaci trykociarzy, a przez to czasem ciekawsze. Poniżej przykład jak taka kolekcja mogłaby wyglądać.

 ***

Zacznijmy od polskiego akcentu (od lewej): Michał Śledziński, Osiedle swoboda #2 (okładka, 2005), Jakub KijucJan Hardy #01: R.O.T.A. (okładka, Czarna Materia 2013)

Okładki komiksów - Osiedle swoboda i Jan Hardy.

Rafael Albuquerque, American Vampire. Second Cycle #3 (okładka, rysunek tuszem) – Vertigo 2014

Rafael Albuquerque, American Vampire vol 2 #3.

Brian Bolland, Animal Man #11 (okładka, rysunek tuszem) – DC Comics 1989

Brian Bolland, Animal Man 11.

Shawn Crystal, Arkham Manor vol 1 #1 (okładka B, szkic i projekt ostateczny okładki) – DC Comics

Shawn Crystal, Arkham-Manor 1.

Jason Howard, Astounding Wolfman #9 (okładka, rysunek tuszem) – Image 2008

Jason Howard, Astounding Wolfman 9.

Kalman Andrasofszky, Avengers vs. X-Men #9 (okładka, rysunek ołówkiem i tuszem) – Marvel 2012

Kalman Andrasofszky,  Avengers vs. X-Men 9.

Miran Kim, The Bandy Man #3 (okładka, akryl) – Caliber 1997

Miran Kim, The Bandy Man 3.

Dan Panosian, Batwing #33 (okładka, rysunek tuszem) – DC 2014

Dan Panosian, Batwing #33.

Roger Damaggio (rysunek ołówkiem) i Robert Campanella (tusz), DCU Holiday Bash #1 (okładka) – DC 1997

DCU Holiday Bash #1.

Mike Perkins, Deathlok #3 (okładka, rysunek tuszem) – Marvel 2014

Mike Perkins, Deathlok 3.

J.G. Jones, First Wave #5 (okładka, akryl) – DC 2011

J.G. Jones, First Wave 5 .

Dan Panosian, Ghosted #12 (okładka, rysunek tuszem) – Image 2014

Dan Panosian, Ghosted 13.

Ben Templesmith, Groom Lake #1 (okładka, wersja B, tusz i akwarela) – IDW 2008

Ben Templesmith, Groom Lake 1 (okładka, wersja B).

Yildiray Cinar (rysunek ołówkiem) Jonathan Glapion (tusz), Legion of Superheroes #16 (okładka) – DC 2011

Yildiray Cinar (rysunek ołówkiem) Jonathan Glapion (tusz), Legion of Superheroes 16.

Rebekah A. Isaacs, Magus #3 (okładka, rysunek tuszem) – 12 Gauge 2011

Rebekah A. Isaacs, Magus 3.

Od lewej: Bill Sienkiewicz, Moon Knight #24 (okładka) – Marvel 1982; Luis Dominguez, DC Special Series #4 The Unexpected (okładka) – DC 1977

Biil Sinkiewicz, Moon Knight.

Steve Ditko, Out of This World #3 (okładka, rysunek ołówkiem i tuszem) – Charlton 1957

Steve Ditko Out of This World 3.

Dave McKean – z lewej rysunek do „The Rut„, z prawej szkic pt. „Hands

David MacKean, Hands.

Sebastian Fiumara, Spider-Island Deadly Hands of Kung Fu #3 (okładka, rysunek tuszem) – Marvel 2011

Sebastian Fiumara, Spiders Island.

Z lewej: Wojciech Stefaniec, Szanowny (okładka, akryl) – Timof i Cisi Wspólnicy 2008; z prawej: Paweł Garwol, Bez końca (strona tytułowa) – Kultura Gniewu 2013

Wojciech Stefaniec, Szanowny / Paweł Garwol, Bez końca.

Dan Panosian, Uncanny #1 (okładka, rysunek tuszem) – Dynamite 2013

Dan Panosian, Uncanny 1.

Splashe do komiksów – od lewej: Jimenez Stokes, Aquaman Annual #1 (strona 36, DC 2013) i Garza Dery, Spider-Man Marrow #1 (strona 1, Marvel 2001)

Splashe.

Splash autorów: Carlos Magno (rysunek ołówkiem), Keith Giffen (rysunek ołówkiem) i Jay Leisten (tusz) do komiksu Countdown #33 (strona 19, DC 2007) – z lewej – oraz tył okładki Guya Davisa Sinergy (z prawej)

Splashe komiksowe 2.

Niewykorzystane okładki – od lewej: Enrique Breccia do serii Swamp Thing oraz David Mack do serii Daredevil.

Enrique Breccia, Swamp Thing / David Mack, Daredevil.

Serię przykładowych prac z kolekcji „Hands: tribute to Henry Buhl” zamykają rysunki Macieja Sieńczyka, a pośród nich poniższy.

Rysunek - Maciej Sieńczyk.

 

UWAGA: Jeśli masz jakieś pytania bądź chciałbyś byśmy dla Ciebie poprowadzili kolekcję tematyczną złożoną z oryginalnych prac artystów komiksowych, daj nam znać – może być w komentarzu :)

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s