Kolekcja sztuki komiksu „Face-to-face” (portret)

I kolejny wpis z cyklu inspiracji na własną kolekcję oryginalnych prac komiksowych. Tym razem motyw klasyczny – czyli portret (fr. portrait; łac. protrahere – wydobyć na światło dzienne).

Portretów – czy raczej rodzai portretu – jest co niemiara i nie zamierzam się tutaj nimi zajmować. Jednak dla tego wpisu istotne jest rozróżnienie na upozowanie głowy oraz ze względu na ujęcie postaci. Te pierwsze dzielimy na:

  • en face (przedstawienie frontalne, na której skupimy się w tym wpisie przedstawiając przykłady)
  • profil
  • półprofil (ujęcie pośrednie między profilem a en face, bliskie ujęciu en trois quarts)
  • en trois quarts (z twarzą zwróconą w bok)
  • profil perdu (ćwierćprofil).

Te drugie:

  • wizerunek głowy (na tym zdecydowanie się skupimy)
  • popiersie (i temu poświęcimy trochę przykładów)
  • półpostać
  • portret do kolan
  • portret całopostaciowy (en pied, kontrapost)
  • portret leżący, stojący, siedzący, konny
  • akt.

Pytanie zasadnicze – czy w sztuce komiksu można znaleźć przykłady umożliwiające budowę kolekcji opartą o porter? Poniższe zebrane przykłady świadczą, że jak najbardziej. W dodatku tak stworzona kolekcja może być wyjątkowo bogata zarówno pod względem charakteru (superbohaterowie, postacie dramatyczne, horror etc.), jak i stylów przedstawiania postaci (cartoon, malarstwo, klasyczny rysunek realistyczny).

W pierwszej części poniższych przykładów skupiłem się tylko na dużych, pełnostronicowych portretach głów postaci uchwyconych en face.  Dzięki temu całość kolekcji od razu nabiera spójnego charakteru.

W dalszej kolejności przedstawiam także kilka wybranych prac, gdzie portret został ujęty szerzej.

Warto również zaglądnąć do przykładów z:

  • Kolekcja sztuki komiksu i animacji „Let’s Play” – chociażby Bena Templesmitha do „Dead Space” jest warta uwagi z perspektywy portretu,
  • Post scriptum do: Kolekcja sztuki komiksu „Hands: tribute to Henry Buhl” – a tutaj prace do okładek takich komiksów jak: Phil Noto, „Black Widow” #15; Juan Ferreyra, „Colder” #1; Alan Robert, Menton3, „Crawl To Me” #1; Marc Silvestri, Sunny Gho, „Cyber Force” #8; Rodin Esquejo, „Morning Glories” #23; Stuart Immonen, „Patsy Walker: Hellcat” #1; Sas Christian, „Queen Crab HC„; Julian Totino Tedesco, „Thunderbolts” #6; Stjepan Sejic, Luke Ross, „Witchblade” #119 i innych.

***

WAŻNE: Jeśli któraś z poniższych prac Ci się podoba o chciałbyś ją kupić – skontaktuj się z nami. Jeśli chcesz by zaprojektować i poprowadzić kolekcję prac składających się z oryginalnych prac komiksowych – też się z nami skontaktuj.

***

Przykłady I: En Face

Ben Templesmith, okładka do „30 Days of Night: Return of Barrow” #2 (IDW Publishing 2004).

Ben Templesmith, 30 Days of Night, Vol. 3: Return to Barrow.

J.G. Jones, okładka do „52” #3 (DC Comics 2005).

J.G. Jones, 52 #3.

Pablo Raimondi, splash tytułowy do „Action Comics” #874 (DC 2009).

Pablo Raimondi, Action Comics #874.

Rafael Albuquerque, okładka do komiksu „American Vampire: Cycle Two” #6 (Vertigo 2014).

Rafael Albuquerque, American Vampire: Cycle Two #6.

Leinil Yu, okładka do „Avengers” #16, To The End; Prelude to Infinity (Marvel 2013).

Leinil Yu, Avengers #16.

Leinil Yu, okładka do „Avengers” #21 (Marvel 2013).

Leinil Yu, Avengers #21.

Jock, alternatywna okładka do „Before Watchmen” #2 (DC 2012).

Jock, Before Watchmen #2.

Ed Benes, „Birds of Prey” #61 – splash tytułowy z postacią Black Canary (DC 2004).

Ed Benes, Birds of Prey #61.

Rafał Szłapa, okładka alternatywna do komiksu „Bler” #1 (Wyd. II, Blik Studio 2013) – akryl. Praca do kupienia w naszej galerii.

Rafał Szłapa, Bler.

Splashe autorstwa Chrisa Crossa do komiksów z serii „Captain Marvel” – od lewej z części: #3, #27, #29, #33 (Marvel 1999).

Chris Cross, Captain Marvel #3, #27.
Chris Cross, Captain Marvel #29, #33.

Tim Bradstreet, okładka do „Clive Barker’s: Hellraiser” #8 (Boom! Studios 2011).

Tim Bradstreet, Hellraiser #8.

James Silvani, okładka do „Disney’s Darkwing Duck. Annual” #1 (Boom! Studios 2015).

James Silvani, Disney's Darkwing Duck. Annual #1.

Maciej Sieńczyk – liczne rysunki oraz okładka do powieści Wita Szostaka „Fuga” (Iskra Boża 2012).

Maciej Sieńczyk - rysunki.

David Williams, projekty okładek do „G.I. Joe Cobra: Civil War” #3 i #12 (IDW Publishing 2011/2012).

David Williams, G.I. Joe Cobra: Civil War.

Kevin Mellon, okładka do komiksu „Heart” #3 (Image Comics 2012).

Kevin Mellon, Heart #3.

Ben Templesmith, okładka do „Hellspawn” #16 (Image 2003).

Ben Templesmith, Hellspawn #16.

Gabriel Hardman, okładka do komiksu „Hulk” #39 (Marvel 2008).

Gabriel Hardman, Hulk #39.

Jakub Kijuc, okładka do komiksu „Konstrukt. A, jak Ambient” (Czarna Materia 2012); David Lopez (rysunek ołówkiem), Alvaro Lopez (tusz) – splash do komiksu „Catwoman” #65 (DC 2014).

Jakub Kijuc, KOnstrukt / Catwoman - splash.

Marcin Rustecki, okładka do komiksu „Ksionz” (Ważka 2012).

Marcin Rustecki, Ksionz.

Christopher Moeller, okładka do komiksu „Lucifer” #52 (DC 2004) – akryl.

Christopher Moeller, Lucifer #52.

Rysunek ołówkiem Grega Staplesa do „Mars Attacks Judge Dredd” #4 (IDW 2013).

Greg Staples, Mars Attacks Judge Dredd #4.

Jeff Lemire, okładka do komiksu „Morning Glories” #29 (Shadowline 2013) – akwarela.

Jeff Lemire, Morning Glories #29;.

Mike Perkins, tylnia część okładki antologii komiksu „Negative Burn” #50 (Caliber Comics 1997).

Mike Perkins, Negative Burn #50.

Leandro Fernandez, „New Mutants” #46 (Marvel 1986).

Leandro Fernandez, New Mutants #46.

Peter Bagge, rysunki do okładki komiksu „Other Lives” (Vertigo 2010).

Peter Bagge, Other Lives - okładka.

Peter Bagge, Other Lives - rysunki.

Paul Gulacy, okładka do „Penance: Relentless” #5 (Marvel 2008).

Paul Gulacy, Penance: Relentless #5

Gabriel Hardman, okładka w wersji B do „Planet Of The Apes: Cataclysm” #4 (Boom! Studios 2012).

Gabriel Hardman, Planet Of The Apes: Cataclysm #4.

Kalman Andrasofszky, okładka do „R.E.B.E.L.S.” Vol 2 #19 (DC 2010).

Kalman Andrasofszky, R.E.B.E.L.S. Vol 2 #19.

Jenny Frison, okładka do „Revival” #18 (Image 2014).

Jenny Frison, Revival #18.

Sean Phillips, jedna z alternatywnych okładek do „Rise The Dead” #4 (Dynamite 2011).

Sean Phillips, Rise The Dead #4.

Duncan Fegredo okładka do „Sandman Presents: Love street” #2 (Vertigo 1999) – akryl.

Duncan Fegredo, The Sandman Presents: Love Street.

Charlie Adlard, okładka w wersji B do „Sidekick” #1 (Image 2013).

Charlie Adlard, Sidekick #1.

Okładka autorów: Jamal Peppers (rysunek ołówkiem), Jim Amash (tusz) do komiksu „Sonic Super Digest” (Archie Comics 2012).

Jamal Peppers, Jim Amash, Sonic.

Tim Bradstreet, okładka do „Star Trek: Mirror Mirror” #15 (IDW 2012). Przy okazji zobacz prace w naszej galerii do uniwersum Star Trek.

Tim Bradstreet, Star Trek: Mirror Mirror #15.

Jeff Lemire, okładka do „Sweet Tooth” #34 (Vertigo 2012).

Jeff Lemire, Sweet Tooth #34.

Joanna Karpowicz, okładka do komiksu wg scenariusza Jerzego Szyłaka „Szminka” (Mandragora 2003) – akryl. W naszej galerii dostępne są wielkoformatowe serigrafie tej pracy »

Joanna Karpowicz, Szminka.

Tim Bradstreet, alternatywna okładka do „The Punisher” Vol 6 #34 (Marvel 2006).

Tim Bradstreet, The Punisher #34.

Tim Bradstreet, alternatywna okładka do „The Punisher Max” #10 (Marvel 2006).

Tim Bradstreet, Punisher Max #10.

Michael Lark, szkic do okładki B „Transformers Prime Beast Hunters” #1 (IDW 2013).

Michael Lark, Transformers Prime Beast Hunters #1.

Sara Pichelli, jeden z wariantów okładki „Ultimate Comics Spider-Man” Vol 2 #8 (Marvel 2012).

Sara Pichelli, Ultimate Comics Spider-Man Vol 2 #8.

Splashe z bohaterami serii komiksowej „Walking Dead„, a właściwie komplety splashy, gdyż są to zarówno rysunki ołówkiem (Charlie Adlard), jak i prace tuszem (Stefano Gaudiano). Pierwsza praca pochodzi z zeszytu #129 (Image 2014), druga z #136 (Image 2015).

Charles Adlard, Walking Dead #129.

Charles Adlard, Walking Dead #136.

Hoang Nguyen, okładka do „Warstrike” #3 (Malibu Comics 1994).

Hoang Nguyen, Warstrike #3.

Okładki autorstwa Bena Templesmitha do postapokaliptycznej serii komiksowej „Wasteland” – z lewej do zeszytu #1 (Oni Press 2006), z prawej do zeszytu #29 (Oni Press 2010).

Ben Templesmith, Westland #1.

Ben Templesmith, Westland #29.

J.G. Jones, okładka do „Wonder Woman” vol 2 #209 (DC 2004).

J.G. Jones, Wonder Woman vol 2 #209.

John Tyler Christopher, okładka do „Venom” #9 (Marvel 2011).

John Tyler Christopher , Venom #9.

David  Finch, okładka do „X-Men” #206 (Marvel 2008).

David  Finch, X-Men #206.

Kalman Andrasofszky, okładka do „X-treme X-Men” #5 (Marvel 2012).

Kalman Andrasofszky, X-treme X-Men #5.

 

Przykłady II

Chris Warner, okładka do komiksu „Aliens Day Edition” (Dark Horse 2009).

Chris Warner, Aliens Day Edition #0.

Sean Phillips, okładka do „Batman: Legends of the Dark Knight” Vol 1 #186 (DC 2005).

Sean Phillips, Batman: Legends of the Dark Knight Vol 1 #186.

Anthony Williams (rysunek ołówkiem), Tom Palmer (tusz), „Batman: Two Faces” #1 s. 34 (DC 1998).

Anthony Williams, Tom Palmer, Batman: Two Faces #1.

Od lewej: Nikodem Cabała, okładka do „Biocosmosis: Emnisi – Antologia” #2 (Pro Arte 2008); Wojciech Stefaniec, okładka do „Ludzie którzy nie brudzą sobie rąk” (Timof i cisi wspólnicy 2013).

Nikodem Cabała, Biocosmosis; Wojciech Stefaniec, Ludzie, którzy nie brudzą sobie rąk.

Mateusz Skutnik – okładki do komiksów: „Alicja” (Timof i cisi wspólnicy 2006), „Blaki” (Kultura Gniewu 2008), „Morfołaki” (Imago 2004).

Mateusz Skutnik - okładki komiksów.

Jackson (Butch) Guice, splash tytułowy do „Captain America: Reborn” #5 (Marvel 2010). Praca była dostępna w ofercie Aukcji Komiksu i Animacji Sopockiego Domu Aukcyjnego, gdzie została sprzedana.

Jackson (Butch) Guice, Captain America: Reborn #5.

Ramon Perez, alternatywna okładka do „Hawkeye” #4 (Marvel 2012) – tusz i akwarela.

Ramon Perez, Hawakeye #4.

Edyta Bystroń, okładka do komiksu „Historia fabryki” (2011) – akwarela.

Edyta Bystroń, Historia fabryki.

Piotr Nowacki, okładki do komiksów z serii „Kapitan Mineta” – od lewej: Kapitan Mineta #2 (2012 r.) i Kapitan Mineta #6 (2014 r.).

Piotr Nowacki, Kapitan Mineta.

Dominik Szcześniak, okładka do zinu oraz Hubert Ronek, okładka do komiksu „Lenny” (2014).

Dominik Szcześniak, Zinio / Hubert Ronek, Lenny.

 

Ryszard Dąbrowski, okładka do serii Likwidator, komiksu „Prawda Smoleńska. Biały komiks” (Zielony Front 2011). Praca dostępna w naszej galerii.

Ryszard Dąbrowski, Prawda Smoleńska. Biały komiks.

Cameron Stewart, okładka do „Seven Soldiers: The Guardian” #2 (DC 2005).

Cameron Stewart, Seven Soldiers: The Guardian #2.

***

A na koniec smakowitość – postać Hulka do Kalendarza Marvela z 1976 roku – praca autorstwa Króla Komiksu, Jacka Kirby’ego.

Jack Kirby, Incredible Hulk.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s