Sztuka komiksu: Podsumowanie 2015 roku

Jeśli chodzi o Podsumowania, to Czytelnicy dzielą się na dwie grupy odbiorców tego rodzaju treści – zwolenników i przeciwników – jak to zwykle bywa. I pewnie nie pisałbym tego Podsumowania, gdyby nie fakt, że jednak dobrze jest podsumowywać, nawet jeśli nie dla siebie, to przynajmniej dla własnych Klientów.

A jak Aukcje

Na rynku aukcyjnym to był bardzo ciekawy rok chociażby z czterech powodów – chronologicznie:

  1. Marzec 2015: to był szczególnie dobry miesiąc dla naszego rodaka, Grzegorza Rosińskiego. W ramach aukcji w domu Sotheby’s z 7 marca okładka autorstwa Rosińskiego do „Thorgal. Władca gór” została wylicytowana na kwotę 56 250 Euro (przy kursie Euro z marca = 232 312,50 zł), przekraczając blisko dwukrotnie estymacje z katalogu. W tym samym czasie w Polsce media donosiły o rekordowej sprzedaży obrazu „Murzynka” autorstwa aktualnie jednego z najwyżej wycenianych malarzy w PL – Jerzego Nowosielskiego – który został wówczas sprzedany za 210 tys. zł. Przy czym w naszym kraju mało kto wie o tym co dzieje się nad Sekwaną – jeszcze na jesieni pytałem na Forum Inwestycyjnym Rzeczypospolitej uczestników panelu o inwestycjach alternatywnych o ten fakt – prawie wszyscy jego uczestnicy, obeznani w krajowym rynku sztuki, wiedzieli kto to Jerzy Nowosielski i zdaje się, że nikt nie podniósł ręki, gdy zapytałem o znajomość Grzegorza Rosińskiego… My o samej aukcji pisaliśmy tu i tu.
  2. Maj 2015: aukcja stacjonarna w domu Heritage przyniosła docenienie prac kolorystów (chociaż ciut wcześniej rehabilitacja i nobilitacja kolorystów przyszły ze strony wydawców). Na aukcji z 28-30 maja po raz pierwszy bodajże w ofercie znalazły się ich prace osiągając całkiem przyzwoite wyceny (powyżej 1 tys. dolarów). Więcej o tym w naszej relacji z tej aukcji.
    Prace kolorystów, jak się okazuje, sprawdzają się także przy okazji wydań albumów komiksowych z serii Artist Edition, publikujących skany oryginalnych plansz i kolorów. Świetnym dowodem na to jest leżący obok mnie na półce album „Batman: Kelley Jones Gallery Edition” (2015), w którym to część plansz komiksowych zastąpiono skanami z color-guidów. Efekt jest in plus dla całości!
  3. Październik 2015: to udana aukcja domu Artcurial, który w poszukiwaniu nowych klientów postanowił zaoferować prace komiksowe na rynku azjatyckim. Aukcja z 5-6 października odbyła się w Hong Kongu i okazała się sukcesem. Oferta co prawda była przekrojowa (prócz reprezentantów sztuki komiksu wystawiono także obiekty z designu czy prace malarskie impresjonistów), ale sądząc po sprzedaży, prace takich tuzów jak: Herge, Moebius, Bilal, cieszyły się sporym uznaniem.
  4. Listopad 2015: przy okazji podsumowania aukcyjnego, chcąc być obiektywnym, nie można nie docenić tego, co działo się nad Wisłą. Tu 5 listopada w Desa Unicum odbyły się dwie interesujące licytacje – pierwsza przyniosła wycenę okładki Papcio Chmiela na kwotę 84 tys. zł, druga, [niby] dużo skromniejsza, wyceniła rysunek Filipa Myszkowskiego do polskiej wersji okładki (szkoda, że w redakcji katalogu nikt nie wiedział, że to okładka) „Essential: Daredevilna 4 130 zł. I kiedy osobiście trudno mi uzasadnić tą pierwszą wycenę z perspektywy wycen prac na świecie (chociaż gratuluję!), tak ta druga wycena jest bardzo interesująca z perspektywy wartości prac polskich artystów komiksowych młodszego pokolenia i nie można koło niej przejść obojętnie.

Galerii ArtKomiks.pl w 2015 r. udało się współorganizować jedną z krajowych aukcji oraz zorganizować pierwszą własną aukcję – tematyczną, poświęconą grom komputerowym oraz kultowym filmom z lat 80-90 ubiegłego wieku (na bazie tego wpisu: Kolekcja sztuki komiksu i animacji „Let’s Play”). Przy okazji tej ostatniej aukcji wydaliśmy katalog oraz zorganizowaliśmy wystawę przedaukcyjną prac, które można było oglądać w ramach Pixel Heaven.

G jak Galerie

Według naszych szacunków aktualnie na świecie funkcjonuje ponad pół tysiąca galerii sprzedających w swojej ofercie prace artystów komiksowych. Na rodzimym rynku – od 2012 – wciąż jesteśmy jedyną.

Na rynkach bardziej dojrzałych obserwujemy coraz częściej znamiona współpracy między wyspecjalizowanymi galeriami oraz dużymi domami aukcyjnymi sprzedającymi do niedawna sztukę tradycyjną, a aktualnie poszukującymi nowej świeżej krwi kolekcjonerów. Znamy przykłady z Francji, USA, a ostatnio także z Włoch. Coraz częściej też dochodzi do akwizycji galerii przez domy akcyjne (jak chociażby miało to miejsce w Stanach Zjednoczonych). Ale nie dziwi ten fakt, gdy spojrzeć na poniższy wykres z raportu podsumowującego rok 2015 w domu aukcyjnym Artcurial, na którym to wykresie zobaczyć można jak definiowana jest oferta sztuki XX wieku przez ten podmiot.

Artcurial - sztuka xx wieku.

K jak Kolekcje

W roku 2015 postawiliśmy sobie za cel przybliżenie naszym Klientom (i Czytelnikom bloga) tematu kolekcji tematycznych. Na blogu opublikowaliśmy kilka zbiorów prac przygotowanych z myślą o systematycznej kolekcji. I tak pośród nich znalazły się tematy:

Aktualnie nosimy się z pomysłem na rozwinięcie tematu kolekcji tematycznych, tym bardziej, że w roku 2015 m.in. pod naszym okiem kilka ciekawych kolekcji powstało bądź/i rozwinęło się – warto byłoby to zaprezentować szerszej publiczności. Myślimy w tej mierze o projektach wydawniczych, tj. wydaniu kilku zbiorów opisujących poszczególne kolekcje (jeśli jakieś wydawnictwo chciałoby to zrobić z nami, to bardzo chętnie porozmawiamy – w końcu niech każdy robi to, na czym się zna najlepiej :-). A wydaje się, że można w tej mierze liczyć na sukces (wpis o kolekcji erotycznej doczekał się kilkutysięcznego audytorium czytelników i blisko 300 polubień w ramach Facebooka, co jest pewnym wyznacznikiem zainteresowania tematem).

K jak Kolory

Była już o tym  mowa przy okazji części wpisu „A jak Aukcje”, ale warto napisać to jeszcze raz: kolory zaczynają coraz częściej pojawiać się na aukcjach i godnie walczą o swoje wyceny. Zaś redaktorzy albumów z serii Artist Edition nie boją się już po nie sięgać w celu wydruku swoich materiałów. Przykład podawałem już wyżej.

M jak Marki

Znane marki to ciekawa strategia budowania kolekcji tematycznej oraz ciekawa strategia sprzedażowa.

Z perspektywy marki warto wymienić chociażby cztery aukcje:

Jak już wspomniałem w części „K jak Kolekcje”, profilowanie zbiorów to bardzo interesująca część całego rynku sztuki. I w tym roku – 2016 – będziemy chcieli się przyjrzeć temu zagadnieniu jeszcze lepiej. Przypominam jednocześnie, że w ramach działań prowadzimy dla naszych klientów kolekcje profilowane (więcej o tym – tutaj).

O jak Oferta

Ostatnio zrobiłem sobie krótkie podsumowanie oglądniętych przeze mnie prac z oferty międzynarodowej. Wyszło mi, że w roku 2015 oglądnąłem ponad pół miliona prac! Tak, to nie jest żart. Niestety w dżungli ofertowej coraz trudniej upolować coś ciekawego, a jeszcze trudniej w cenie, która byłaby znośna dla polskiego klienta (zwłaszcza przy obecnym, wysokim kursie dolara).

Jednak rok miniony był całkiem dobry dla nas. Prócz powiększenia oferty w ramach pracach rodzimych autorów, udało się też nabyć wybitnie znaczące eksponaty, jak rysunki Mike’a Mognoli, okładkę do „Dark Wolverine”, sprzedaną na naszej aukcji okładkę do serii „Diablo III” i kilka innych. Osobiście jestem bardzo zadowolony z faktu, że doczekaliśmy się prac takich autorów jak Jae Lee czy Tim Sale – to światowy TOP. I bardzo, ale to BARDZO cieszy mnie fakt, że nasi klienci nabywają na równi prace uznanych zagranicznych rysowników, co i aktualnie tworzących polskich autorów, stawiając je na równi (co wychodzi w prywatnych rozmowach).

Ukoronowaniem zdobyczy roku 2015 z pewnością jest praca z prywatnej kolekcji Sylvestra Stallone, którą w roku 2016 będziemy chcieli zaoferować naszym klientom.

R jak Rekordy

Prócz kilku wyjątków 2015 r. to nie był rok rekordów. I moim zdaniem to BARDZO DOBRZE. Dobrze, bo rekordy chociaż dobrze działają PR-owo, zdają się przekłamywać prawdę o rynku, o którym zaczytujący się w rekordach potencjalny nabywca dzieł wyrabia sobie opinię po przeczytanych artykułach z sensacyjnymi wycenami, że to nie jest „zabawa” na jego portfel. Tymczasem jeśli coś jest fascynującego na tym rynku to m.in. fakt, że w sumie już od kilkuset złotych można być szczęśliwym nabywcą oryginalnej wyjątkowej pracy.

Między bajki można też włożyć cytaty, które zdarza mi się czytać w krajowych mediach: żadne prace do Supermana nie zostały sprzedane za „miliony dolarów”! (Przynajmniej jeszcze nie). A aktualnymi rekordami cenowymi wciąż są prace z rynku frankofońskiego (i to są miliony Euro).

O rekordach aukcyjnych trochę w zeszłym roku pisaliśmy przy okazji podsumowań aukcyjnych:

Wyniki aukcji z drugiej połowy roku często zaś omawialiśmy na naszym profilu na Facebooku, stąd nie będę się tu powtarzał.

Cieszy natomiast (przynajmniej z perspektywy posiadacza) fakt stałego drożenia średnich cen prac. Oraz nieco smuci, z perspektywy kupującego prace.

W jak Wydawnictwa

Jak już pisałem przy okazji powyższej części „K jak Kolekcje”, w ramach planu na rok 2016 chcielibyśmy popracować nad wydawnictwami prezentującymi kulisy i zagadnienia związane z kolekcjonowaniem oryginałów komiksowych. Nie wykluczamy też tłumaczeń pozycji zagranicznych.

Jeśli znajdzie się do tego projektu Partner w formie Wydawnictwa, to bardzo chętnie wydalibyśmy te pozycje w partnerstwie. Jeśli nie, powalczymy sami – nie pierwszy raz ;-) A myślę, że jest w temacie do zrobienia sporo, w tym jest szansa do zaistnienia z tymi pozycjami na rynkach zagranicznych książki.

Z jak Zagranica

Skoro o zagranicy mowa – zdradzam to publicznie pierwszy raz i mam nadzieję, że niebawem będziemy gotowi! Mowa o zaproszeniu jakie otrzymała nasza galeria do wystawienia się na prestiżowych targach w Paryżu. To już nie pierwszy raz gdy działalność galerii ArtKomiks.pl zauważana jest za granicą i dołożę wszelkich starań by nie ostatni ;-)

W tym roku – ze względu na inne zaplanowane działania – jeszcze nie damy rady wziąć czynnego udziału w targach, ale mam nadzieję, że już w przyszłym roku będziemy mogli skorzystać z oferty, tym bardziej, że – z tego co wiem – zostaliśmy wyróżnieni jako jedyny podmiot z Europy Środkowo-wschodniej.

W ramach aktywności ubiegłorocznych wzmogła się też nasza aktywność na zagranicznych aukcjach. Ale o tym można przeczytać m.in. tutaj. No i w maju staliśmy się członkiem międzynarodowego stowarzyszenia sprzedawców sztuki – CINOA (Confédération Internationale des Négociants en Oeuvres d’Art, z ang. International Confederation of Art and Antique Dealers’ Associations).

2016 rok

Kilka planów związanych z rokiem 2016 już zdradziłem. Mam nadzieję, że uda mi się zrealizować ich jak najwięcej – sporo też zależy od Was: Klientów, Czytelników. Kilka niech jeszcze poczeka na swoją premierę przy innych zgoła okazjach.

Tymczasem znamy już część z terminów aukcji sztuki komiksu zaplanowanych na ten rok. Oto one:

  • 18-20 lutego w Heritage, w Dallas
  • 12 marca, Tajan
  • 19 marca w Sotheby’s, w Paryżu
  • 30 kwietnia, Urania
  • 30 kwietnia – dwie aukcje w domu Artcurial: „Comic Strips” i „The Universe of the Creator of Tintin”
  • 13 maja Heritage w Nowym Jorku
  • 4-5 sierpnia Heritage w Dallas
  • 17-18 listopada Heritage, w Bevery Hills w Kalifornii

W przypadku zainteresowania reprezentowaniem na powyższych aukcjach, można do nas napisać.

***

Tymczasem chyba wystarczy już tego Podsumowania ;-)

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s