Spider-man to bohater numer jeden pośród amerykańskich kolekcjonerów tradycyjnych komiksów do czytania. Przekłada się to także na wyceny oryginalnych rysunków autorów tworzących plansze do serii komiksowych związanych z tym bohaterem. Nie bez znaczenia przez to jest fakt, że wciąż oficjalny rekord sprzedaży uzyskany przez dom aukcyjny na amerykańskim rynku należy właśnie do pracy z pajęczym bohaterem – okładki autorstwa Todda McFarlane’a do „The Amazing Spider-Man #328” (poniżej z lewej), za którą nabywca musiał zapłacić 657 250 dolarów (aukcja z lipca 2012 roku).
Do kogo należy drugie miejsce na amerykańskiej liście rekordów związanych ze Spider-manem? Do okładki Todda McFarlane’a do „Spider-Man #1” (poniżej z prawej), która została sprzedana na aukcji w lipcu 2012 roku za 358 500 dolarów.
Ok, a trzecie miejsce? Do klasycznej okładki „Amazing Spider-Man #121” (poniżej z lewej) autorstwa Johna Romity Sr., która w lutym ubiegłego roku osiągnęła wynik 286 800 dolarów. Również na aukcji z ubiegłego miesiąca (luty 2016) okładka Johna Romity Sr. do „Amazing Spider-man #62” (poniżej z prawej) była tą, za którą trzeba było zapłacić najwięcej – 179 250 dolarów. Ostatnia aukcja w Heritage w Dallas (18-20 lutego 2016) w ogóle była bardzo interesująca z perspektywy prac ze Spider-manem: wszystkie wystawione prace znalazły nabywców, a podczas tylko aukcji stacjonarnej sprzedano 31 rysunków na łączną kwotę 710 786 dolarów!
Trzy lata temu zostaliśmy poproszeni przez jeden z funduszy inwestycyjnych o przygotowanie analizy rynku plansz komiksowych pod kątem inwestycyjnym. To było dość trudne, gdyż jak to na tym rynku bywa, bardzo rzadko pojawiają się w krótkim czasie w sprzedaży dokładnie te same prace. Musieliśmy jednak poszukać jakieś stałe elementy występujące na rynku i przyglądnąć się ich zmianom w czasie. Dla jednego z przypadku analiz wybraliśmy następujące trzy stałe: 1) tylko okładki, 2) tylko do tej samej serii, 3) tylko tego samego autora. Traf chciał, że padło na okładki do serii „Amazing Spider-man” oraz Johna Romitę Sr. jako ich autora. A oto rezultat analizy wraz z cenami prac zmieniającymi się w czasie.
Piszę o tym m.in. z tego względu, że właśnie w naszej ofercie pojawiła się wyjątkowa praca – ni mniej, ni więcej, tylko niesamowita pod względem artystycznym i kompozycyjnym okładka do „What If? vol 2 #72 Spider-man. Became a Murderer?„. Na oryginał składają się dwa elementy: 1) rysunek niebieską kredką oraz tuszem na papierze firmowym do okładek wydawnictwa Marvel, oraz 2) winieta okładki przygotowana na przezroczystej folii. Komiksu, który fabularnie był kontynuacją wątku z „Amazing Fantasy #15„, bardzo kontrowersyjnego i głośnego w swoim czasie, gdzie Alan Parker jest posądzony (i osądzony!) o zabójstwo. Stąd na okładce scena pochylającego się nad ofiarą Spider-mana oraz postać Lizarda w tle, z którym w samym komiksie człowiek-pająk toczy zażartą walkę.
Ale to nie wszystko! Dodatkowego smaku i atrakcyjności niniejszej pracy dodaje fakt, że praca zawiera autograf jej autora – Neila Hansena (pracującego w Marvelu przy takich seriach jak m.in. Conan czy Punisher) – oraz… autograf najważniejszej osoby w komiksowym przemyśle, czyli samego Stana Lee! Zresztą zobaczcie sami – poniżej. Zaś praca dostępna w naszej galerii – TUTAJ (dodam, że cena chociaż nie mała to jest bardzo atrakcyjna jak na standardy aukcji na świecie! Przypominam, że w naszej galerii jest też możliwość rozłożenia płatności na raty).
Fot.: Z lewej oryginalny rysunek do okładki „What If… vol 2 #72, Spider-man. Became a Murderer?„; z prawej skan okładki wydanego komiksu.
Fot.: Powyżej z lewej autograf ojca-założyciela wydawnictwa Marvel Comics, żywej legendy amerykańskiego i światowego przemysłu komiksowego – Stana Lee; z prawej autograf autora okładki, Neila Hansena.
Fot.: Wizualizacja okładki uzupełnionej o winietę w ramie. Tak może się prezentować na Twojej ścianie!
Poniższy tekst został napisany dla dziennika giełdy „Parkiet”, gdzie ukazał się w wydaniu z 18-19 marca 2015 r. *** Wiosna, niby, bo za oknami nie bardzo. Po tygodniu wytężonego patrzenia na słupki, wykresy; spędzonego na liczeniu i przeliczaniu, czas wygodnie usiąść – jak mawiał Starowieyski, koniecznie z lampką czegoś dobrego – i sobie …
Ten tydzień wyjątkowo szybko zleciał i nie udało mi się wygospodarować odpowiedniej ilości czasu na nowy wpis (chociaż uaktualniłem wpis o kolekcji Let’s Play o kilka nowych przykładów), więc na osłodę: Forget Lichtenstein’s $45 Million Sale: Why You Should Buy Comic Book Art from Living Artists autorstwa Carol Pinchefsky dla Forbes – z 2012 roku, ale …
„True Paranormal Detective” to inspiracja na tematyczną kolekcję sztuki komiksu. Trochę w nawiązaniu do naszego wcześniejszego wpisu „Kolekcje sztuki komiksowej ArtKomiks.pl„, napisanego przed czasami bloga. „True Paranormal Detective” to oczywiste nawiązanie do kina, a konkretnie dwóch filmów. Po pierwsze do „True Detective” (amerykański kryminalny serial telewizyjny emitowany przez HBO od stycznia 2014 roku), absolutnego majstersztyku w …
Paski komiksowe (ang. strips) to osobna kategoria oryginalnych prac komiksowych. Z perspektywy kolekcjonerskiej cenione przez znawców historii komiksu (w tym komiksu prasowego) i intelektualistów oraz krytyków sztuki klasycznej. Gdy spojrzeć na zasoby głównych muzeów ze zbiorami oryginałów komiksowych, rychło okazuje się, że te wydawałoby niepozorne rysunki w kształcie pasków bardzo często stanowią podstawę publicznych i prywatnych zbiorów …
Spider-man uwielbiany przez kolekcjonerów
Spider-man to bohater numer jeden pośród amerykańskich kolekcjonerów tradycyjnych komiksów do czytania. Przekłada się to także na wyceny oryginalnych rysunków autorów tworzących plansze do serii komiksowych związanych z tym bohaterem. Nie bez znaczenia przez to jest fakt, że wciąż oficjalny rekord sprzedaży uzyskany przez dom aukcyjny na amerykańskim rynku należy właśnie do pracy z pajęczym bohaterem – okładki autorstwa Todda McFarlane’a do „The Amazing Spider-Man #328” (poniżej z lewej), za którą nabywca musiał zapłacić 657 250 dolarów (aukcja z lipca 2012 roku).
Do kogo należy drugie miejsce na amerykańskiej liście rekordów związanych ze Spider-manem? Do okładki Todda McFarlane’a do „Spider-Man #1” (poniżej z prawej), która została sprzedana na aukcji w lipcu 2012 roku za 358 500 dolarów.
Ok, a trzecie miejsce? Do klasycznej okładki „Amazing Spider-Man #121” (poniżej z lewej) autorstwa Johna Romity Sr., która w lutym ubiegłego roku osiągnęła wynik 286 800 dolarów. Również na aukcji z ubiegłego miesiąca (luty 2016) okładka Johna Romity Sr. do „Amazing Spider-man #62” (poniżej z prawej) była tą, za którą trzeba było zapłacić najwięcej – 179 250 dolarów. Ostatnia aukcja w Heritage w Dallas (18-20 lutego 2016) w ogóle była bardzo interesująca z perspektywy prac ze Spider-manem: wszystkie wystawione prace znalazły nabywców, a podczas tylko aukcji stacjonarnej sprzedano 31 rysunków na łączną kwotę 710 786 dolarów!
Trzy lata temu zostaliśmy poproszeni przez jeden z funduszy inwestycyjnych o przygotowanie analizy rynku plansz komiksowych pod kątem inwestycyjnym. To było dość trudne, gdyż jak to na tym rynku bywa, bardzo rzadko pojawiają się w krótkim czasie w sprzedaży dokładnie te same prace. Musieliśmy jednak poszukać jakieś stałe elementy występujące na rynku i przyglądnąć się ich zmianom w czasie. Dla jednego z przypadku analiz wybraliśmy następujące trzy stałe: 1) tylko okładki, 2) tylko do tej samej serii, 3) tylko tego samego autora. Traf chciał, że padło na okładki do serii „Amazing Spider-man” oraz Johna Romitę Sr. jako ich autora. A oto rezultat analizy wraz z cenami prac zmieniającymi się w czasie.
Piszę o tym m.in. z tego względu, że właśnie w naszej ofercie pojawiła się wyjątkowa praca – ni mniej, ni więcej, tylko niesamowita pod względem artystycznym i kompozycyjnym okładka do „What If? vol 2 #72 Spider-man. Became a Murderer?„. Na oryginał składają się dwa elementy: 1) rysunek niebieską kredką oraz tuszem na papierze firmowym do okładek wydawnictwa Marvel, oraz 2) winieta okładki przygotowana na przezroczystej folii. Komiksu, który fabularnie był kontynuacją wątku z „Amazing Fantasy #15„, bardzo kontrowersyjnego i głośnego w swoim czasie, gdzie Alan Parker jest posądzony (i osądzony!) o zabójstwo. Stąd na okładce scena pochylającego się nad ofiarą Spider-mana oraz postać Lizarda w tle, z którym w samym komiksie człowiek-pająk toczy zażartą walkę.
Ale to nie wszystko! Dodatkowego smaku i atrakcyjności niniejszej pracy dodaje fakt, że praca zawiera autograf jej autora – Neila Hansena (pracującego w Marvelu przy takich seriach jak m.in. Conan czy Punisher) – oraz… autograf najważniejszej osoby w komiksowym przemyśle, czyli samego Stana Lee! Zresztą zobaczcie sami – poniżej. Zaś praca dostępna w naszej galerii – TUTAJ (dodam, że cena chociaż nie mała to jest bardzo atrakcyjna jak na standardy aukcji na świecie! Przypominam, że w naszej galerii jest też możliwość rozłożenia płatności na raty).
Fot.: Z lewej oryginalny rysunek do okładki „What If… vol 2 #72, Spider-man. Became a Murderer?„; z prawej skan okładki wydanego komiksu.
Fot.: Powyżej z lewej autograf ojca-założyciela wydawnictwa Marvel Comics, żywej legendy amerykańskiego i światowego przemysłu komiksowego – Stana Lee; z prawej autograf autora okładki, Neila Hansena.
Fot.: Wizualizacja okładki uzupełnionej o winietę w ramie. Tak może się prezentować na Twojej ścianie!
Powiązane Wpisy
Sztuka animacji: van Gogh kontra Kubuś Puchatek
Poniższy tekst został napisany dla dziennika giełdy „Parkiet”, gdzie ukazał się w wydaniu z 18-19 marca 2015 r. *** Wiosna, niby, bo za oknami nie bardzo. Po tygodniu wytężonego patrzenia na słupki, wykresy; spędzonego na liczeniu i przeliczaniu, czas wygodnie usiąść – jak mawiał Starowieyski, koniecznie z lampką czegoś dobrego – i sobie …
Inspirujące artykuły #3
Ten tydzień wyjątkowo szybko zleciał i nie udało mi się wygospodarować odpowiedniej ilości czasu na nowy wpis (chociaż uaktualniłem wpis o kolekcji Let’s Play o kilka nowych przykładów), więc na osłodę: Forget Lichtenstein’s $45 Million Sale: Why You Should Buy Comic Book Art from Living Artists autorstwa Carol Pinchefsky dla Forbes – z 2012 roku, ale …
Kolekcja sztuki komiksu „True Paranormal Detective”
„True Paranormal Detective” to inspiracja na tematyczną kolekcję sztuki komiksu. Trochę w nawiązaniu do naszego wcześniejszego wpisu „Kolekcje sztuki komiksowej ArtKomiks.pl„, napisanego przed czasami bloga. „True Paranormal Detective” to oczywiste nawiązanie do kina, a konkretnie dwóch filmów. Po pierwsze do „True Detective” (amerykański kryminalny serial telewizyjny emitowany przez HBO od stycznia 2014 roku), absolutnego majstersztyku w …
Original Comic Strip Art, czyli paski komiksowe
Paski komiksowe (ang. strips) to osobna kategoria oryginalnych prac komiksowych. Z perspektywy kolekcjonerskiej cenione przez znawców historii komiksu (w tym komiksu prasowego) i intelektualistów oraz krytyków sztuki klasycznej. Gdy spojrzeć na zasoby głównych muzeów ze zbiorami oryginałów komiksowych, rychło okazuje się, że te wydawałoby niepozorne rysunki w kształcie pasków bardzo często stanowią podstawę publicznych i prywatnych zbiorów …