Językoznawcy wciąż się spierają o to, czy w języku polskim forma „na odwrociu” używana przez kuratorów, historyków sztuki a zwłaszcza konserwatorów w ogóle jest poprawna. A nawet większość z nich uważa, że nie jest. Jednak to magiczne, nie oglądane przez widzów ‚odwrocie’ – rewers wiszących na ścianach prac – niejednokrotnie skrywa przed postronnymi swoje nieme tajemnice – pieczęcie marszandów i właścicieli galerii, przez które przechodziły prace, podpisy właścicieli – kolekcjonerów sztuki, dane katalogowe prac, a czasem też porzucone, niedokończone projekty swoich autorów.
Co można znaleźć interesującego na odwrociu prac ilustruje m.in. bardzo ciekawy przypadek dwóch połówek niewykończone obrazy Francisa Bacona, które po 60. latach spotkały się na zapleczu domu aukcyjnego Christie’s. Z tą fascynującą historią można się zapoznać na tym filmie, a poniżej zdjęcie dwóch obrazów (z lewej), które zostały namalowane na dwóch częściach niedokończonej pracy znajdującej się na rewersie.
Skanując prace do galerii niejednokrotnie miałem okazję znaleźć interesujące dodatki do prac. Głównie szkice, czasem podpisy, notatki. W przypadku prac z wydawnictwa DC i starszych z wydawnictwa Marvel także pieczątki wydawców. A oto kilka przykładów.
Poniżej rewers jednej z prac Papcio Chmiela, z jego autorską pieczątką oraz charakterystycznym zamaszystym podpisem.
Rewers jednego z pasków komiksowych drukowanych w swoim czasie w „Wieczorze Wybrzeża”. Pasek z przygodami Kajtka i Koko autorstwa Janusza Christy.
Fragment rewersu jednego z rysunków autorstwa Jerzego Skarżyńskiego do polskiego wydania powieści „Ubik” Philipa K. Dicka, która ukazała się w serii „Stanisław Lem Poleca”. Pośród pieczątek znalazła się również taka o treści: „Przedmiot nie podlega zakazowi wywozu za granicę” – co widać na poniższym zdjęciu.
A na koniec coś absolutnie wyjątkowego – wklejona kartka tzw. „Certyfikat Autentyczności” autorstwa Bartosza Minkiewicza na rewersie rysunku będącego wariacją nt. okładki Wilq – „Wilq a’la Mignola„.
Dzisiaj minął dokładnie rok od momentu, gdy zdecydowałem się na zakup wyjątkowego katalogu z wystawy poświęconej Sandmanowi „Grains of Sand. 25 Years of The Sandman” (wystawa miała miejsce w Cartoon Art Museum (FB, wikipedia) w San Francisco, 5 X 2013 – 16 III 2014). Katalog rodził się w bólach, terminy były nieustannie przesuwane i sam się …
Dom aukcyjny Heritage to główny podmiot w USA, który poważnie od wielu lat podchodzi do sprawy obrotu oryginalnymi planszami komiksowymi. W zeszłym roku nawet zdecydował się na przejęcie innego podmiotu na tym rynku, głównie ze względu na wiedzę i kontakty ich właścicieli, małżeństwa Nadii i Joe Mannarino. Co roku organizują blisko 60 aukcji, w tym kilka …
Już dawno chciałem napisać tekst o kolorach, bo to ciekawy temat. I w końcu – dzięki niżej zaprezentowanej wyjątkowej pod względem techniki stworzenia pracy do „Pszczółki Mai” nadarza się niezwykła okazja. Tym bardziej, że ta praca poszerzyła moją wiedzę z zakresu technik stosowanych przy rysowaniu komiksów na potrzeby druku. Jak wiadomo powszechnie, lata temu do wytwarzania …
Spider-man to bohater numer jeden pośród amerykańskich kolekcjonerów tradycyjnych komiksów do czytania. Przekłada się to także na wyceny oryginalnych rysunków autorów tworzących plansze do serii komiksowych związanych z tym bohaterem. Nie bez znaczenia przez to jest fakt, że wciąż oficjalny rekord sprzedaży uzyskany przez dom aukcyjny na amerykańskim rynku należy właśnie do pracy z pajęczym …
Znalezione na odwrociu
Językoznawcy wciąż się spierają o to, czy w języku polskim forma „na odwrociu” używana przez kuratorów, historyków sztuki a zwłaszcza konserwatorów w ogóle jest poprawna. A nawet większość z nich uważa, że nie jest. Jednak to magiczne, nie oglądane przez widzów ‚odwrocie’ – rewers wiszących na ścianach prac – niejednokrotnie skrywa przed postronnymi swoje nieme tajemnice – pieczęcie marszandów i właścicieli galerii, przez które przechodziły prace, podpisy właścicieli – kolekcjonerów sztuki, dane katalogowe prac, a czasem też porzucone, niedokończone projekty swoich autorów.
Co można znaleźć interesującego na odwrociu prac ilustruje m.in. bardzo ciekawy przypadek dwóch połówek niewykończone obrazy Francisa Bacona, które po 60. latach spotkały się na zapleczu domu aukcyjnego Christie’s. Z tą fascynującą historią można się zapoznać na tym filmie, a poniżej zdjęcie dwóch obrazów (z lewej), które zostały namalowane na dwóch częściach niedokończonej pracy znajdującej się na rewersie.
Skanując prace do galerii niejednokrotnie miałem okazję znaleźć interesujące dodatki do prac. Głównie szkice, czasem podpisy, notatki. W przypadku prac z wydawnictwa DC i starszych z wydawnictwa Marvel także pieczątki wydawców. A oto kilka przykładów.
Poniżej rewers jednej z prac Papcio Chmiela, z jego autorską pieczątką oraz charakterystycznym zamaszystym podpisem.
Rewers jednego z pasków komiksowych drukowanych w swoim czasie w „Wieczorze Wybrzeża”. Pasek z przygodami Kajtka i Koko autorstwa Janusza Christy.
Fragment rewersu jednego z rysunków autorstwa Jerzego Skarżyńskiego do polskiego wydania powieści „Ubik” Philipa K. Dicka, która ukazała się w serii „Stanisław Lem Poleca”. Pośród pieczątek znalazła się również taka o treści: „Przedmiot nie podlega zakazowi wywozu za granicę” – co widać na poniższym zdjęciu.
Notatki Macieja Sieńczyka na rewersie jednej z prac.
Studium wyrazu twarzy jednej z postaci na rysunku do „Adventures of Superman” #570, s. 13. Rysunek autorstwa Toma Grindberga (ołówek) oraz Toma Palmera (tusz).
Szkic designu postaci na rewersie planszy autorstwa Travela Foremana (ołówek) i Toma Palmera (tusz) do komiksu z serii „Iron Fist” zeszyt nr #23, strona 8.
A na koniec coś absolutnie wyjątkowego – wklejona kartka tzw. „Certyfikat Autentyczności” autorstwa Bartosza Minkiewicza na rewersie rysunku będącego wariacją nt. okładki Wilq – „Wilq a’la Mignola„.
Prawda, że świetne?! 🙂
Powiązane Wpisy
Sandman Exhibition Catalog: Grains of Sand. 25 Years of The Sandman
Dzisiaj minął dokładnie rok od momentu, gdy zdecydowałem się na zakup wyjątkowego katalogu z wystawy poświęconej Sandmanowi „Grains of Sand. 25 Years of The Sandman” (wystawa miała miejsce w Cartoon Art Museum (FB, wikipedia) w San Francisco, 5 X 2013 – 16 III 2014). Katalog rodził się w bólach, terminy były nieustannie przesuwane i sam się …
Aukcja sztuki komiksu w Heritage (28-30 maja)
Dom aukcyjny Heritage to główny podmiot w USA, który poważnie od wielu lat podchodzi do sprawy obrotu oryginalnymi planszami komiksowymi. W zeszłym roku nawet zdecydował się na przejęcie innego podmiotu na tym rynku, głównie ze względu na wiedzę i kontakty ich właścicieli, małżeństwa Nadii i Joe Mannarino. Co roku organizują blisko 60 aukcji, w tym kilka …
Rzecz o kolorach w komiksie
Już dawno chciałem napisać tekst o kolorach, bo to ciekawy temat. I w końcu – dzięki niżej zaprezentowanej wyjątkowej pod względem techniki stworzenia pracy do „Pszczółki Mai” nadarza się niezwykła okazja. Tym bardziej, że ta praca poszerzyła moją wiedzę z zakresu technik stosowanych przy rysowaniu komiksów na potrzeby druku. Jak wiadomo powszechnie, lata temu do wytwarzania …
Spider-man uwielbiany przez kolekcjonerów
Spider-man to bohater numer jeden pośród amerykańskich kolekcjonerów tradycyjnych komiksów do czytania. Przekłada się to także na wyceny oryginalnych rysunków autorów tworzących plansze do serii komiksowych związanych z tym bohaterem. Nie bez znaczenia przez to jest fakt, że wciąż oficjalny rekord sprzedaży uzyskany przez dom aukcyjny na amerykańskim rynku należy właśnie do pracy z pajęczym …