Są obrazy – ba, jest ich tłum niezmierzony – którym nie dane jest trwać nieporuszenie w jednych, sprzyjających warunkach. – A. Ryszkiewicz, Zbieracze i obrazy
Jednym z największych utrapień kolekcjonera sztuki na papierze jest naturalne starzenie się papieru oraz czynniki atmosferyczne i mechaniczne wpływające na uszkodzenia pracy. Główne naturalne zagrożenia to rzecz jasna światło słoneczne (przyczyniające się do żółknięcia papieru i płowienia rysunku – wystarczy spojrzeć na zdjęcie poniżej by spostrzec różnice w odcieniu passe-partout – część z lewej nieco bardziej żółta była wystawione na bezpośrednie działanie promieni słonecznych, a część z prawej częściowo przesłonięta prze inną pracę, stąd jaśniejszy mniej pożółkły kolor) oraz wilgoć. Jednak przestrzegając kilku prostych zasad można im łatwo przeciwdziałać. Warunki oprawiania i ekspozycji prac to jednak temat na zupełnie inny wpis.
Czasem jednak zdarza się, że mamy ochotę na wyjątkową pracę, jednak stan pracy pozostawia wiele do życzenia – częste problemy to pofałdowanie kartki w wyniku wilgoci, ogólne zabrudzenie prac (kurz), ubytki natury mechanicznej (cierpią zwłaszcza rogi prac), czy w końcu zdarzające się tzw. wypadki przy pracy – jak wylanie kawy z mlekiem na rysunek, co dotknęło jedną z nabytych przez nas prac.
Na ratunek wówczas przychodzi konserwator papieru. Osób z dużych doświadczeniem w naszym kraju nie ma zbyt wielu, a – jak widać na poniższych zdjęciach – potrafią zdziałać cuda z naszymi pracami.
Dla celów związanych z uruchomieniem usługi w zakresie konserwacja i restauracja sztuki na papierze, którą teraz pragniemy zaproponować klientom galerii artkomiks.pl, wytypowaliśmy jedną z gorzej zachowanych prac, która została nabyta do prywatnej kolekcji. Praca ta to oryginalny rysunek do „Swamp Thing vol 2 #102″ strona 11, autorstwa Mike’a Hoffmana (rysunek ołówkiem) i Petera Grossa (tusz) wraz z odręcznym liternictwem Johna Costanza (poniżej skan strony z komiksu oraz okładka tomu, z którego pochodzi).
Prace konserwatorskie i restauracyjne
Główną częścią zabiegu konserwatorskiego miało być wywabienie widocznej plamy o nieznanym pochodzeniu. W wyniku oględzin rysunku zaproponowano również pozbycie się widocznego brudu poprzez oczyszczenie mechaniczne powierzchni obiektu z kurzu i brudu, wywabienie innych widocznych plam, jak na przykład plam po rdzy (widać poprzedni właściciel nie przywiązywał zbytniej uwagi do tego, z czym stykał się przechowywany u niego rysunek) oraz wyprasowanie rysunku w celu pozbycia się widocznych pofałdowań papieru. Ważne – podczas prac założono, że rysunek nie będzie wybielany, tylko i wyłącznie przywrócony do swojej formy.
Zatem ostatecznie prace, które wykonano to:
oczyszczenie mechaniczne powierzchni obiektu z kurzu i brudu;
w celu wywabienia plamy wykonano w pierwszej kolejności testy wytrzymałościowe na substancje organiczne i chemiczne, w wyniku czego otrzymani pozytywny rezultat i odporność warstwy graficznej na wszystkie przetestowane substancje (m.in. H20, C4H8O2, HSCH2CO2NH4 i inne);
po testach przystąpiono do punktowego usunięcie zaplamień podłoża za pomocą odpowiednich substancji – prace wykonano na stole niskociśnieniowym przy pomocy bibuł filtracyjnych;
przyszedł czas na pofałdowania – w tym celu wyprasowano rysunek w bezkwasowych tekturach w prasie introligatorskiej i… Voila!
A w związku z tym, że podczas prac wykonywana była dokumentacja fotograficzna, oto efekty prac:
A to przykłady prac konserwatorskich oferowanych na rynku amerykańskim. Tam kolekcjonerzy sztuki komiksu już od dawna korzystają z tego rodzaju oferty.
Warto zadbać o swoje zbiory, bo później po latach to eksponaty z Twojego zbioru zadbają o Ciebie! Chcesz skorzystać z profesjonalnej usługi konserwacji – renowacji – restauracji rysunków i prac na papierze z Twojej kolekcji?Napisz do nas.
Jeśli coś występuje rzadko, można mówić o przypadku. Ale jeśli coś cyklicznie się powtarza, podpada pod realizację planu. Od około pięciu lat w opiniotwórczych mediach zagranicznych poświęconych sztuce jest nasilony nacisk na tzw. „młode pokolenie nowych chińskich kolekcjonerów”. Zobaczmy: 2018 r.: artykuł w Asia Tatler pt. „50 Biggest Art Collectors In Asia„, a w nim: …
Ostatni rok – a właściwie jakby nie patrzeć to półtora roku – z perspektywy naszej galerii był definiowany przez zmiany. Te dotknęły w zasadzie prawie wszystkie obszary, które są dla na ważne. Z jak Zmiany … Zmieniła się struktura własnościowa w spółce i to w dużej mierze było motorem napędzającym kolejne zmiany (dzięki Janusz!), …
Właśnie w ramach galerii artkomiks.pl, wdrożyliśmy możliwość zakupu oferowanej u nas sztuki komiksu na raty. W zeszły weekend mieliśmy zgłoszenie od klienta, który był zainteresowany większymi zakupami, czy byłaby możliwość zapłaty na raty. Na rynku międzynarodowym zakup sztuki na raty ma coraz więcej zwolenników, w związku z czym zdecydowaliśmy się wdrożyć tego rodzaju sposób płatności …
Jeśli chodzi o Podsumowania, to Czytelnicy dzielą się na dwie grupy odbiorców tego rodzaju treści – zwolenników i przeciwników – jak to zwykle bywa. I pewnie nie pisałbym tego Podsumowania, gdyby nie fakt, że jednak dobrze jest podsumowywać, nawet jeśli nie dla siebie, to przynajmniej dla własnych Klientów. A jak Aukcje Na rynku aukcyjnym to był …
Konserwacja, renowacja, restauracja sztuki – rysunek, sztuka na papierze
Są obrazy – ba, jest ich tłum niezmierzony – którym nie dane jest trwać nieporuszenie w jednych, sprzyjających warunkach. – A. Ryszkiewicz, Zbieracze i obrazy
Jednym z największych utrapień kolekcjonera sztuki na papierze jest naturalne starzenie się papieru oraz czynniki atmosferyczne i mechaniczne wpływające na uszkodzenia pracy. Główne naturalne zagrożenia to rzecz jasna światło słoneczne (przyczyniające się do żółknięcia papieru i płowienia rysunku – wystarczy spojrzeć na zdjęcie poniżej by spostrzec różnice w odcieniu passe-partout – część z lewej nieco bardziej żółta była wystawione na bezpośrednie działanie promieni słonecznych, a część z prawej częściowo przesłonięta prze inną pracę, stąd jaśniejszy mniej pożółkły kolor) oraz wilgoć. Jednak przestrzegając kilku prostych zasad można im łatwo przeciwdziałać. Warunki oprawiania i ekspozycji prac to jednak temat na zupełnie inny wpis.
Czasem jednak zdarza się, że mamy ochotę na wyjątkową pracę, jednak stan pracy pozostawia wiele do życzenia – częste problemy to pofałdowanie kartki w wyniku wilgoci, ogólne zabrudzenie prac (kurz), ubytki natury mechanicznej (cierpią zwłaszcza rogi prac), czy w końcu zdarzające się tzw. wypadki przy pracy – jak wylanie kawy z mlekiem na rysunek, co dotknęło jedną z nabytych przez nas prac.
Na ratunek wówczas przychodzi konserwator papieru. Osób z dużych doświadczeniem w naszym kraju nie ma zbyt wielu, a – jak widać na poniższych zdjęciach – potrafią zdziałać cuda z naszymi pracami.
Dla celów związanych z uruchomieniem usługi w zakresie konserwacja i restauracja sztuki na papierze, którą teraz pragniemy zaproponować klientom galerii artkomiks.pl, wytypowaliśmy jedną z gorzej zachowanych prac, która została nabyta do prywatnej kolekcji. Praca ta to oryginalny rysunek do „Swamp Thing vol 2 #102″ strona 11, autorstwa Mike’a Hoffmana (rysunek ołówkiem) i Petera Grossa (tusz) wraz z odręcznym liternictwem Johna Costanza (poniżej skan strony z komiksu oraz okładka tomu, z którego pochodzi).
Prace konserwatorskie i restauracyjne
Główną częścią zabiegu konserwatorskiego miało być wywabienie widocznej plamy o nieznanym pochodzeniu. W wyniku oględzin rysunku zaproponowano również pozbycie się widocznego brudu poprzez oczyszczenie mechaniczne powierzchni obiektu z kurzu i brudu, wywabienie innych widocznych plam, jak na przykład plam po rdzy (widać poprzedni właściciel nie przywiązywał zbytniej uwagi do tego, z czym stykał się przechowywany u niego rysunek) oraz wyprasowanie rysunku w celu pozbycia się widocznych pofałdowań papieru. Ważne – podczas prac założono, że rysunek nie będzie wybielany, tylko i wyłącznie przywrócony do swojej formy.
Zatem ostatecznie prace, które wykonano to:
A w związku z tym, że podczas prac wykonywana była dokumentacja fotograficzna, oto efekty prac:
A to przykłady prac konserwatorskich oferowanych na rynku amerykańskim. Tam kolekcjonerzy sztuki komiksu już od dawna korzystają z tego rodzaju oferty.
Warto zadbać o swoje zbiory, bo później po latach to eksponaty z Twojego zbioru zadbają o Ciebie! Chcesz skorzystać z profesjonalnej usługi konserwacji – renowacji – restauracji rysunków i prac na papierze z Twojej kolekcji? Napisz do nas.
Powiązane Wpisy
Czego uczą nas chińscy kolekcjonerzy sztuki
Jeśli coś występuje rzadko, można mówić o przypadku. Ale jeśli coś cyklicznie się powtarza, podpada pod realizację planu. Od około pięciu lat w opiniotwórczych mediach zagranicznych poświęconych sztuce jest nasilony nacisk na tzw. „młode pokolenie nowych chińskich kolekcjonerów”. Zobaczmy: 2018 r.: artykuł w Asia Tatler pt. „50 Biggest Art Collectors In Asia„, a w nim: …
ArtKomiks: Podsumowanie 2019 roku
Ostatni rok – a właściwie jakby nie patrzeć to półtora roku – z perspektywy naszej galerii był definiowany przez zmiany. Te dotknęły w zasadzie prawie wszystkie obszary, które są dla na ważne. Z jak Zmiany … Zmieniła się struktura własnościowa w spółce i to w dużej mierze było motorem napędzającym kolejne zmiany (dzięki Janusz!), …
Kupno sztuki na raty
Właśnie w ramach galerii artkomiks.pl, wdrożyliśmy możliwość zakupu oferowanej u nas sztuki komiksu na raty. W zeszły weekend mieliśmy zgłoszenie od klienta, który był zainteresowany większymi zakupami, czy byłaby możliwość zapłaty na raty. Na rynku międzynarodowym zakup sztuki na raty ma coraz więcej zwolenników, w związku z czym zdecydowaliśmy się wdrożyć tego rodzaju sposób płatności …
Sztuka komiksu: Podsumowanie 2015 roku
Jeśli chodzi o Podsumowania, to Czytelnicy dzielą się na dwie grupy odbiorców tego rodzaju treści – zwolenników i przeciwników – jak to zwykle bywa. I pewnie nie pisałbym tego Podsumowania, gdyby nie fakt, że jednak dobrze jest podsumowywać, nawet jeśli nie dla siebie, to przynajmniej dla własnych Klientów. A jak Aukcje Na rynku aukcyjnym to był …